vrijdag, december 2, 2022
spot_img

Gemeente onderzoekt plaats op de weg voor scooter

Sinds 1999 moeten bestuurders van scooters met een gele kentekenplaat zich zoveel mogelijk op de rijbaan voor autoverkeer begeven. In Capelle aan den IJssel liggen echter veel fietspaden waarop de scooter met een gele kentekenplaat alsnog is toegestaan. Dit zorgt met name bij scholen in Schollevaar voor flink onveilige situaties.

Beleid

Het valt op dat in Capelle aan den IJssel er geen unaniem beleid is gevoerd ten opzichte van de plaats op de weg voor snelrijdende scooters. Zo moeten scooterrijders in Oostgaarde, Middelwatering en ‘s-Gravenland vrijwel overal op de rijbaan voor het autoverkeer rijden. In Schollevaar en Schenkel wordt de bestuurder echter gedwongen om op het fietspad te rijden.

De Kanaalweg en de Capelseweg, maar ook de fietspaden van en naar het Schollebos worden veel gebruikt door schoolgaande kinderen. Bestuurders van snelle scooters zijn hier welkom, maar rijden vaak veel harder dan is toegestaan op een fietspad.

Op fietspaden mag je niet harder dan 30 km/u rijden. Handhaving op deze snelheid ontbreekt echter. Alleen de politie is bevoegd om snelheidscontroles uit te voeren. In de praktijk wordt hier nauwelijks op gecontroleerd.

“Sinds 1999 mogen brommers op de rijbaan aan het verkeer deelnemen, ook in Capelle aan den IJssel. Vanaf dat moment heeft Capelle aan den IJssel besloten dat brommers en scooters (geel kenteken) op drukke verkeersaders, zoals Capelseweg, Burgemeester Schalijlaan en de Burgemeester Van Beresteijnlaan op het fietspad naast deze wegen mogen blijven rijden. Net als op enkele fietspaden in het Schollebos. Daarbij moeten ze zich houden aan de maximale snelheid van 30 km. Per uur. Dit als alternatief voor het rijden op de rijbaan. Hiermee volgt Capelle zoveel als de landelijke richtlijnen. Ook in Rotterdam rijden brommers wisselend op de rijbaan en het fietspad. Gemeenten mogen hierin zelfstandig beslissingen nemen. Daarbij speelt met name de gereden snelheid van het autoverkeer een rol.”, reageert de gemeente Capelle aan den IJssel.

 Overlast en onveilige situaties op schoolroutes

Ouders met schoolgaande kinderen hekelen zich aan het gedrag van bestuurders van scooters rondom de grotere basisscholen zoals bij de Contrabas in Schollevaar. De verhoogde snelheid van scooters, maar ook van E-bikes leveren gevaarlijke situaties omdat bromfietsen zich op het fietspad begeven. De gemeente Capelle aan den IJssel is bekend met de klachten.

“Soms zorgen brommers op fietspaden ook voor overlast en onveiligheid. Vooral omdat brommers houden zich niet altijd aan de maximum snelheid van 30 km/h houden op deze fietspaden. De gemeente is bekend met klachten hierover”, zegt woordvoerder Bert Tielemans.

Onderzoek

De gemeente Capelle aan den IJssel weet dat dat er steeds meer gebruikers van voertuigen met verschillende snelheden van het fietspad gebruik maken. Er is inmiddels een onderzoek gestart of brommers nog meer gebruik kunnen maken van de rijbanen voor het autoverkeer binnen de gemeente. Het kan ook zijn dat bepaalde fietspaden juist weer toegankelijk moeten worden voor brommers. De uitkomsten van dit onderzoek worden in het voorjaar van 2023 gepresenteerd.

Laatste Nieuws

spot_img